Home Artikelen 3 Deadlift fouten die de vooruitgang kunnen stoppen

3 Deadlift fouten die de vooruitgang kunnen stoppen

3 minuten leestijd
0
0

De deadlift is een zware compound oefening waarbij veel spieren in het lichaam gebruikt worden. Het is geen standaard oefening dat wordt gedaan in de meeste sportscholen terwijl het een uiterst effectieve oefening is. Degenen die zich serieus met de sport bezig houden vergeten de deadlift nooit. Het is meestal zelfs één van de oefeningen die als het eerst wordt gedaan tijdens een training. Deze prioriteit verdient de deadlift ook. Het is mogelijk dat er een moment komt dat je niet meer vooruit gaat bij de deadlift. Dit kan meerdere redenen hebben. De volgende 3 fouten kunnen de vooruitgang bij de deadlift stoppen zodat een plateau bereikt wordt.

Te zware gewichten

Een fout die veel mensen maken bij het trainen van de deadlift is dat er continu te zwaar getraind wordt. Het is niet nodig om iedere week zware gewichten te gebruiken. Het kan zelfs averechts werken. Veel mensen trainen de deadlift altijd met teveel volume en te zware gewichten. Er moet echter ook met minder volume of lichtere gewichten getraind worden. Er is hiernaast een verschil tussen een wedstrijd 1 RM en een trainings 1 RM. Als je de herhalingen baseert op de 1 RM ga dan niet uit van een wedstrijd 1 RM maar van de 1 RM die je op een training kunt halen. Deze ligt meestal wat lager.

Een slechte uitvoering

Door de deadlift slecht uit te voeren worden de motor units verkeerd gebruikt. Het is mogelijk dat je met een slechte techniek tijdelijk vooruitgang maakt maar het is geen lange termijn strategie. Door met een slechte techniek de deadlift uit te voeren kom je vroeg of laat jezelf tegen. Je bereikt dan sneller een plateau waardoor de vooruitgang gestopt wordt. Vanaf de eerste tot de laatste set wordt de deadlift uitgevoerd met een goede techniek. Alleen de allerlaatste herhaling van een zware set mag een kleine technische fout bevatten.

Niet aan de zwakke punten werken

Een fout die door veel mensen wordt gemaakt is dat er onvoldoende aandacht wordt besteedt aan de zwakke punten. Het zijn juist de zwakke punten die verbeterd moeten worden om vooruit te blijven gaan. Als het zwakke punt van de deadlift het gewicht van de vloer tillen is dan moet hier meer aandacht aan besteed worden. Veel mensen passen de training niet aan en doen nog steeds touch and go’s waarbij de herhalingen makkelijker gedaan kunnen worden. Bij een touch and go wordt de barbell direct weer opgetild als de gewichten de grond raken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de rebound van de barbell wat het makkelijker maakt. Iemand waarvan het tillen vanaf de vloer een zwak punt is hoort echter minder herhalingen te doen of met minder gewicht te trainen. Er kan dan meer aandacht gelegd worden op het tillen vanaf de grond.

Beoordeel
Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

De pomp: wat is het en wat zijn de voordelen?

Aan het eind van een training of meteen na een training zien de spieren er voller uit. Dit…