Home Artikelen 3 Tips voor het trainen van de kuiten

3 Tips voor het trainen van de kuiten

2 minuten leestijd
0
0

De kuiten zijn voor veel bodybuilders de moeilijkste spiergroep om te ontwikkelen. Er zijn maar weinig mensen gezegend met goede genen als het aankomt op de kuitspieren. Voor de rest is het zaak om de kuiten meer aandacht te geven zodat ze niet achter gaan lopen op de rest van het lichaam. Dit kan op verschillende manieren worden gedaan. Hier volgen een aantal tips die je kunt gebruiken om de kuiten dikker en gespierder te krijgen:

Niet elke dag trainen

De kuiten worden weliswaar veel gebruikt tijdens het dagelijks leven maar dat betekent niet dat ze iedere dag zwaar getraind kunnen worden. Net zoals elke andere spiergroep bestaat er het risico op overtraining als de kuiten te vaak getraind worden. De kuiten herstellen echter sneller dan andere spiergroepen. Daarnaast worden ze iedere dag gebruikt bij het ondersteunen van het lichaam. Dit zorgt ervoor dat de kuiten vaker getraind kunnen worden maar niet iedere dag. Houdt minimaal 48 tot 72 uur rust na een training voor de kuiten.

Zware gewichten

Als het op gewichten aankomt zijn de kuiten net als iedere spiergroep. De spieren worden gestimuleerd om te groeien door te trainen zware gewichten. Aangezien de kuiten een lastige spiergroep zijn om te trainen is het nodig om consistent het gewicht te blijven verhogen. Door zo zwaar mogelijk de kuiten te trainen met een hoge intensiteit gaan de kuitspieren groeien. Doordat de kuiten veel gebruikt worden in het dagelijks leven en daarbij het gehele lichaam dragen kunnen de kuiten getraind worden met zwaardere gewichten. Hierdoor is het mogelijk om de kuiten zwaarder te trainen dan je zou denken.

Volledige ROM

ROM is een afkorting voor “range of motion” wat de lengte van de beweging betekent. De ROM bestaat uit de concentrische en excentrische beweging dat wordt gedaan tijdens een oefening. De kuiten worden het beste getraind als de oefening wordt uitgevoerd met de volledige ROM. Bij de kuiten houdt dit in dat de hak zover mogelijk naar beneden gaat zodat de kuitspieren gestretcht worden en vervolgens helemaal naar boven gaan voor een volledige contractie.

Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

Hoe voorkom je sportblessures en wat te doen wanneer je er een oploopt?

Sporten is gezond! Het houdt je fit en gaat onder meer stress tegen. Loop eens per twee of…