Home Artikelen 4 Voordelen van full-body training

4 Voordelen van full-body training

3 minuten leestijd
0
0

Full-body training is al jaren een populaire manier van trainen. Het is voor veel mensen zelfs de beste manier om te trainen. Voor full-body training is 3 tot 4 keer trainen per week voldoende waarbij de trainingen voornamelijk uit compound oefeningen bestaan. Op deze manier worden meer spieren tegelijk betrokken waaronder ook de core van het lichaam. Een full-body trainingsprogramma kan gedaan worden om variatie toe te brengen, een plateau door te breken maar ook om tijd te besparen.

1.Ā Meer spieren opbouwen

Bij een full-body training wordt er met name gebruik gemaakt van compound oefeningen. Deze oefeningen zorgen voor de meeste spiergroei. Isolatie oefeningen die meer gedaan worden bij split trainingsprogrammaā€™s hebben minder invloed op de totale spiergroei. Voor veel beginners is eens per week isolatie training van een spiergroep niet voldoende voor spiergroei. Met een full-body trainingsprogramma wordt iedere spiergroep 2 tot 3 keer per week getraind wat voornamelijk voor beginners een voordeel levert.

2. Verbeteren van de kracht

De oefeningen die gedaan worden in een full-body trainingsprogramma hebben de meeste invloed op krachttoename. De zware compound oefeningen zoals de squat, deadlift en bench press vragen het meest van het lichaam. Bij de uitvoering worden veel spieren geactiveerd waardoor het gehele lichaam sterker wordt. De krachttoename in deze oefeningen draagt bij aan de krachttoename van het gehele lichaam.

Sportieve tip

Heb je geen tijd om naar de sportschool te gaan? Bestel een multifunctioneel apparaat voor thuis. Van een loopband tot een trilplaat; alles is tegenwoordig online te vinden.

Bekijk de apparaten

3. Betere efficiƫntie

Bij een full-body training wordt meer gevraagd van het lichaam in dezelfde tijd. De oefeningen die gedaan worden zoals de squat zorgen voor een betere efficiƫntie. Door de squat te doen worden dezelfde spieren geactiveerd in ƩƩn oefeningen als met verschillende oefeningen na elkaar zoals leg curls en leg extensions. Bij de full-body oefeningen wordt er daarnaast veel meer gebruik gemaakt van de core van het lichaam om in balans te blijven. Bij full-body training wordt voornamelijk de focus gelegd op de meest efficiƫnte oefeningen.

4. Meer calorieƫn verbranden in dezelfde tijd

In het dagelijks leven van veel mensen ontbreekt het aan tijd om geregeld te sporten. In alles wat we doen wordt er gekeken naar manieren om tijd te besparen. Dit is ook mogelijk voor het sporten. In dezelfde tijd kan er meer calorieƫn verbrand worden. Door full-body training wordt er veel meer calorieƫn verbrandt in dezelfde tijd als normale training met bijvoorbeeld split training. Dit komt met name doordat er bij een full-body training meer spieren gebruikt worden. De zware compound oefeningen vragen veel van het lichaam zoals de squat, deadlift en lunges. Deze oefeningen zorgen voor meer zuurstof richting de spieren, hebben meer energie nodig voor het balanceren van het lichaam en de gewichten zijn zwaarder. Doordat er meer spieren geactiveerd worden bij deze oefeningen verbruikt het lichaam meer calorieƫn. Dit is niet alleen het geval tijdens het sporten zelf maar ook na de training.

4 Voordelen van full-body training
Beoordeel
Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

De pomp: wat is het en wat zijn de voordelen?

Aan het eind van een training of meteen na een training zien de spieren er voller uit. Dit…