Home Artikelen Achterlopende spiergroepen trainen

Achterlopende spiergroepen trainen

2 minuten leestijd
0
0

Een bodybuilder streeft ernaar om een symmetrisch lichaam te krijgen waarbij alle spiergroepen relatief even groot zijn. Dit gaat niet automatisch als het gehele lichaam getraind wordt. Er zijn bijna altijd spiergroepen die eruit springen maar er zijn ook spiergroepen die achterlopen. Om ervoor te zorgen dat geen enkele spiergroep achterloopt moeten de achterlopende spiergroepen een inhaalslag maken. Dit kan op verschillende manieren.

Prioriteit geven

Een techniek dat veel gebruikt wordt voor achterlopende spiergroepen is door deze de meeste prioriteit te geven tijdens de trainingen. Dit wordt gedaan door de achterlopende spiergroep als eerst te trainen tijdens een workout. De spiergroep die als eerst getraind wordt tijdens een workout kan met de grootste intensiteit getraind worden. Er is meer energie tijdens het begin van de training zodat de achterlopende spiergroep de maximale aandacht krijgt.

Meer sets

De achterlopende spiergroep kan ook met meer sets getraind worden. Dit kan door bijvoorbeeld 2 of 3 extra sets te doen voor de spiergroep. Als dit een positief effect heeft dan kan dit voor een periode gedaan worden. Meer sets kan nadelig werken als het voor een te lange periode gedaan wordt. Het risico bestaat anders dat de spiergroep overtraind raakt. Door periodes van een normaal aantal sets af te wisselen met periodes met meer sets zorg je ervoor dat de spiergroep niet overtraind raakt.

Overtraining

Het is mogelijk dat de spiergroep achterloopt doordat deze vaak overtraind is. De spiergroep wordt dan te vaak en te veel getraind zodat het geen ruimte heeft om te groeien. Meer is helaas niet altijd beter. Het gevolg is dat deze spiergroep achter gaat lopen op de andere spiergroepen. Door de spiergroep minder te trainen krijgt de spiergroep de rust die het nodig heeft om te groeien. Een trainingsschema is gebaseerd op workouts en rust. Het is belangrijk om de achterlopende spiergroep op dagen in te plannen waarbij de rust het grootst is.

De Afslank Receptenbijbel

Het maakt niet uit of je cardio doet, krachttraining of een andere vorm van lichaamsbeweging; als je wilt afvallen dan is ook je voeding van belang. En de Afslank Receptenbijbel is volgens velen enorm handig om dat in orde te krijgen. Het uitgebreide boek helpt je stap-voor-stap, om voorgoed gedag te zeggen tegen de kilo's. Je kunt dit programma via de onderstaande link bekijken:

Bekijk de Afslank Receptenbijbel
Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

Groeit de spiermassa niet? Stop met deze 5 beginnersfouten

Hoeveel mensen ken je die al jaren trainen maar waarvan dit niet te zien is aan het lichaa…