Home Artikelen Barbell Rows vs Dumbbell Rows

Barbell Rows vs Dumbbell Rows

1 minuten leestijd
0
0

De barbell en de dumbbell rows trainen allebei de rugspieren waaronder de lats, traps en romboïden (onder de traps). De bewegingen van beide oefeningen zijn nagenoeg hetzelfde maar er zijn verschillen. Dumbbell rows worden meestal met één arm gedaan waarbij de knie en de niet gebruikte hand op een bankje leunen. De barbell row wordt gedaan vanuit een deadlift positie waarbij de barbell omhoog getrokken wordt tot de onderkant van de borst.

Welke is beter?

Beide oefeningen spreken ongeveer een gelijk gedeelte van de lats aan tijdens de oefening. Dit maakt niet het verschil. De houding maakt wel het verschil. Bij de barbell rows is het belangrijk om een goede houding te hebben om blessures te voorkomen. Dit heeft een effect op de uitvoering van de oefening doordat er meer op de uitvoering gelet moet worden. Het is bij de barbell row ook mogelijk dat de hamstrings en bilspieren teveel gebruikt worden ter compensatie. Er wordt dan minder kracht gebruikt uit de lats. Bij een one arm dumbbell row is dit niet het geval. Het lichaam leunt dan immers op een bankje. Met de one arm dumbbell row is het daardoor mogelijk om meer te tillen per arm.

Dit betekent echter niet dat er altijd gekozen moet worden voor de one arm dumbbell row. Als beide oefeningen goed uitgevoerd worden met een correct vorm is het verschil minimaal. Beide oefeningen hebben voordelen en kunnen altijd gebruikt worden om af te wisselen. Door te variëren komt er nadruk te liggen op verschillende spieren wat plateaus voorkomt.

Beoordeel

Keto: de revolutie

Het maakt niet uit of je cardio doet, krachttraining of een andere vorm van lichaamsbeweging; als je wilt afvallen dan is ook je voeding van belang. En het ketodieet is volgens velen dé manier om dit te doen. Het programma 'De Keto Revolutie' helpt je stap-voor-stap, om voorgoed gedag te zeggen tegen de kilo's. Je kunt dit programma via de onderstaande link bekijken:

Bekijk de Keto Revolutie
Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

De pomp: wat is het en wat zijn de voordelen?

Aan het eind van een training of meteen na een training zien de spieren er voller uit. Dit…