Home Artikelen Droog trainen: hoe droog is droog?

Droog trainen: hoe droog is droog?

1 minuten leestijd
0
0

Droog zijn is een term die gebruikt wordt om een laag vetpercentage te omschrijven. De aders zijn zichtbaar en de spieren hebben een goede definitie waarbij de afzonderlijke spiergroepen te onderscheiden zijn. Bij de meeste sporters wordt dit bereikt bij een vetpercentage van minder dan 6-8%. Om dit vetpercentage te bereiken is er veel discipline en focus nodig. Er is geen simpele manier om het snel en makkelijk voor elkaar te krijgen.

Gewicht versus vetpercentage

Als je droog wilt trainen dan ontkom je er niet aan om lichter te worden. Het is niet mogelijk om op een natuurlijke manier hetzelfde gewicht te behouden terwijl je droger wordt. De weegschaal speelt maar een kleine rol als je aan het droog trainen bent. Het vetpercentage en de spiegel vertellen je veel meer. Tijdens het droogtrainen wordt de vetmassa minder waardoor ook het totale lichaamsgewicht afneemt. Het doel van droogtrainen is om zoveel mogelijk spiermassa te behouden terwijl de vetmassa afneemt.

Een voorbeeld

Michael weegt 100 kilo met een vetpercentage van 13%. Het doel van Michael is om droog te trainen tot een vetpercentage van 6%. Als er wordt uitgegaan van het behoud van spiermassa kan de volgende tabel opgesteld worden:

Vetpercentage 15% 6%
Vet kg 15 kg 5 kg
Vetvrije massa kg 85 kg 85 kg
Gewicht 100 kg 90 kg

Uit de tabel valt te lezen dat Michael na het bereiken van 6% vetpercentage nog maar 90kg weegt. Dit is echter een voorbeeld waarbij er uitgegaan is van een volledig behoud van de spiermassa. Het is alleen maar vet dat Michael verloren is. Dit komt in het echt bijna niet voor. Naast vet is er altijd een verlies van vocht en ander lichaamsgewicht waardoor een realistisch eindgewicht bij 6% eerder rond 85kg ligt.

Beoordeel
Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

De pomp: wat is het en wat zijn de voordelen?

Aan het eind van een training of meteen na een training zien de spieren er voller uit. Dit…