Home Artikelen Hoe belangrijk is slapen en een goede nachtrust?

Hoe belangrijk is slapen en een goede nachtrust?

2 minuten leestijd
0
0

Rust is één van de factoren waar niet veel rekening mee wordt gehouden. Toch is rust heel belangrijk bij het opbouwen van spiermassa. Het herstellen van de spieren en de groei van de spiermassa gebeurt voornamelijk in de periodes van rust. De nachtrust speelt hier een grote rol in. Tijdens de nachtrust is er de meeste groei. Te weinig rust is zelfs nadelig voor het opbouwen van spiermassa. Sporten na een slechte nachtrust is niet aan te raden. Het lichaam kan niet zonder de rust.

Wat gebeurt er tijdens de slaap?

Als je aan het slapen bent wordt de eiwitsynthese in het lichaam verhoogd. Dit zorgt ervoor dat de spiermassa groeit. Het lichaam kan tijdens de slaap de spieren herstellen van de beschadigingen die ze hebben opgelopen tijdens het sporten. Een groot deel van de groeihormonen komen ook vrij tijdens de nachtrust. Deze dragen ook bij aan het groeien van de spiermassa.

De volgende tips kunnen je helpen om een goede nachtrust te hebben:

8 uur slaap

Het wordt aanbevolen om minimaal 8 uur volledige slaap per nacht te hebben. Dit zorgt voor voldoende rust voor het lichaam. Het lichaam heeft dan voldoende tijd om te herstellen.

Niet sporten voor bedtijd

Door te sporten wordt de lichaamstemperatuur verhoogd. De hogere lichaamstemperatuur blijft een tijdje na het sporten. Het is dan lastiger om te slapen. Het is mogelijk dat het lichaam enkele uren nodig heeft om af te koelen en je pas kunt slapen

Niet veel drinken voor het slapen gaan

Dit geldt vooral voor drinken met cafeïne erin. Deze moeten voor het slapen vermeden worden. Veel ander drinken wordt ook niet aangeraden omdat het de slaap stoort.

Eten voor bedtijd

Dit wordt door veel mensen afgeraden maar voor veel mensen is het nodig om goed te kunnen slapen. Proberen te slapen terwijl er honger is maakt het niet makkelijker. Een lege maag leidt je te veel af om goed te kunnen slapen. Neem geen volledige maaltijd voor het slapen maar een eiwitrijke snack.

De Afslank Receptenbijbel

Het maakt niet uit of je cardio doet, krachttraining of een andere vorm van lichaamsbeweging; als je wilt afvallen dan is ook je voeding van belang. En de Afslank Receptenbijbel is volgens velen enorm handig om dat in orde te krijgen. Het uitgebreide boek helpt je stap-voor-stap, om voorgoed gedag te zeggen tegen de kilo's. Je kunt dit programma via de onderstaande link bekijken:

Bekijk de Afslank Receptenbijbel
Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

Groeit de spiermassa niet? Stop met deze 5 beginnersfouten

Hoeveel mensen ken je die al jaren trainen maar waarvan dit niet te zien is aan het lichaa…