Home Artikelen Hoe kan ik zout in voeding verminderen?

Hoe kan ik zout in voeding verminderen?

2 minuten leestijd
0
0

In Nederland krijgt bijna iedereen te veel zout binnen. Te veel zout kan leiden tot verschillende lichamelijke verschijnselen zoals een hoge bloeddruk. Dit is de doodsoorzaak nummer één in Nederland. Een hoge bloeddruk is echter vaak te voorkomen. Ongeveer een derde van de Nederlander van 30 tot 70 jaar heeft een hoge bloeddruk. Een hoge bloeddruk komt vaker voor bijna oudere mensen dan bij jongere mensen.

Zout en de ongewenste effecten

Als je minder zout eet verlaag je het risico op een hoge bloeddruk. Het risico op hart- en vaatziekten wordt ook verkleind als er minder zout gegeten wordt. Als je te veel zout binnenkrijgt dan kan dit leiden tot nierziekten. De nieren moeten te hard werken als er te veel zout in het lichaam komt. Er is ook een verband tussen te veel zout eten en botontkalking. Bij te veel zout inname wordt niet alleen het natrium uitgeplast maar ook calcium. De calcium heeft het lichaam echter nodig voor het onderhoud en de opbouw van botten.

Aanbevolen maximale hoeveelheid zout

Het wordt voor volwassenen aanbevolen om maximaal 6 gram zout per dag te eten. Dit is gelijk aan 2,4 gram natrium. Dit wordt echter niet gehaald door de meeste Nederlanders. Slechts 15% krijgt minder dan 6 gram zout per dag binnen. Volwassen mannen in Nederland krijgen gemiddeld 10 gram zout per dag binnen. Vrouwen in Nederland krijgen gemiddeld 7,5 gram zout per dag binnen. Zout is te vinden in veel geraffineerde producten.

Voorkomen van veel zout

In fastfood zit veel toegevoegd zout. Een hamburger kan bijvoorbeeld een gram zout bevatten. Om zout te verminderen is gezond eten belangrijk. Kies voor natuurlijke producten in plaats van geraffineerde producten. Natuurlijke producten bevatten niet veel zout. Gebruik vaker kruiden en andere smaakmakers dan zout om smaak te geven aan eten. Pas ook op met sauzen zoals mosterd, mayonaise en ketchup. Deze bevatten ook veel zout.

Producten met veel zout

Veel producten bevatten veel zout zonder dat het duidelijk zichtbaar is. De volgende producten worden veel gegeten maar bevatten veel zout:

  • Pizza
  • Brood
  • Kaas
  • Spaghetti met saus
  • Ham
  • Ketchup
  • Kant-en-klaarmaaltijden
  • Rookworst
  • Soep
  • Chips
Beoordeel

Whey eiwitten

Het maakt niet uit of je cardio doet, krachttraining of een andere vorm van lichaamsbeweging. Het lichaam heeft eiwitten nodig om te herstellen. Om sneller te herstellen en de spieren de voeding te geven die het nodig heeft zijn whey eiwitten de beste keuze. Er zijn op dit moment hoge tijdelijke kortingen bij Bodylab. Je kunt deze aanbiedingen via de onderstaande link bekijken:

Bodylab aanbiedingen
Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

De pomp: wat is het en wat zijn de voordelen?

Aan het eind van een training of meteen na een training zien de spieren er voller uit. Dit…