Home Artikelen Hoeveel calorieƫn verbruikt een kilo spiermassa?

Hoeveel calorieƫn verbruikt een kilo spiermassa?

2 minuten leestijd
0
2

Het is waar dat spiermassa calorieƫn verbruikt in rust maar het is minder dan veel mensen denken. Sommigen zeggen zelfs dat een kilo extra spiermassa tot 100 calorieƫn extra per dag verbruikt. Dit is veel meer dan in werkelijkheid het geval is. Het aantal calorieƫn dat een halve kilo extra spiermassa verbruikt is ongeveer 6 tot 10 calorieƫn per dag (Wang, Ying en Bosy-westphal; et al). Dit betekent dat 5 kilo extra spiermassa maar 100 extra calorieƫn per dag verbruikt. Dat is een groot verschil met wat veel mensen denken.

Calorieverbruik van spiermassa

Een kilo extra spiermassa maakt niet zoveel verschil in de caloriebehoefte per dag maar de trainingen die nodig zijn voor de spiergroei wel. De spieren verbruiken meer calorieƫn als ze ook daadwerkelijk gebruikt worden. Tijdens het afvallen is spiergroei niet mogelijk maar krachttraining zorgt er wel voor dat het spierverlies geminimaliseerd wordt. De krachttraining zorgt ervoor dat de spieren gestimuleerd worden en en de spiermassa niet afneemt. Hierbij is goede voeding met voldoende eiwitten belangrijk.

Hoeveel calorieƫn verbruikt het lichaam?

Het lichaam verbruikt energie tijdens lichamelijke activiteiten maar in rust. Het aantal calorieƫn dat het lichaam in rust gebruikt wordt de ruststofwisseling genoemd. De organen in het lichaam verbruiken de meeste calorieƫn tijdens rust. De organen die het meest verbruiken zijn de hersenen, hart en de nieren. Zelfs tijdens rust verbruiken deze veel energie. De ruststofwisseling bepaalt voor het grootste gedeelte hoeveel je per dag kunt eten. Het is verantwoordelijk voor het grootste deel van de dagelijkse caloriebehoefte. De energie die nodig is voor de lichamelijke activiteiten is veel minder dan de ruststofwisseling. De ruststofwisseling is niet makkelijk aan te passen aangezien het gebaseerd is op je leeftijd, geslacht en vetvrije massa.

De Afslank Receptenbijbel

Het maakt niet uit of je cardio doet, krachttraining of een andere vorm van lichaamsbeweging; als je wilt afvallen dan is ook je voeding van belang. En de Afslank Receptenbijbel is volgens velen enorm handig om dat in orde te krijgen. Het uitgebreide boek helpt je stap-voor-stap, om voorgoed gedag te zeggen tegen de kilo's. Je kunt dit programma via de onderstaande link bekijken:

Bekijk de Afslank Receptenbijbel
Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

Groeit de spiermassa niet? Stop met deze 5 beginnersfouten

Hoeveel mensen ken je die al jaren trainen maar waarvan dit niet te zien is aan het lichaa…