Home Artikelen De ideale temperatuur voor je workout

De ideale temperatuur voor je workout

3 minuten leestijd
0
0
man buiten

Sport jij tegenwoordig ook vaak thuis? Dan heb je zelf invloed op de temperatuur waarbij je sport. Wist je dat er bodyhacks zijn om beter te presteren? Door de thermostaat een paar graden hoger of lager te zetten kun je beter slapen, je beter concentreren, productiever werken en meer uit je workout halen. De temperatuur waar jij je goed bij voelt is afhankelijk van jouw rustmetabolisme.

Persoonlijke voorkeur

Of jij je goed voelt bij een bepaalde temperatuur is afhankelijk van je leeftijd, geslacht en het niveau van lichaamsactiviteit. Over het algemeen hebben vrouwen een lager rustmetabolisme. Dit zorgt ervoor dat ze het sneller koud krijgen. Bij het sporten is het over het algemeen beter om voor een lagere temperatuur te kiezen. Wanneer je wordt blootgesteld aan kou ga je fanatieker sporten en raken je spieren minder snel vermoeid. Ook herstel je sneller dan wanneer de temperatuur net te hoog ligt.

Meer zuurstof in je bloed

Door te sporten bij een lagere temperatuur blijft er meer zuurstof in je bloed. Dit zorgt er op zijn beurt voor dat er meer bloed in je spieren blijft. Hierdoor kun je langer en harder sporten, wat weer meer testosteron en menselijk groeihormoon vrijgeeft voor een optimaal resultaat van jouw training. Door bij het thuissporten een mobiele airco aan te zetten verbrand je meer vet, neemt je spiergroei toe en herstel je sneller na inspanning.

Denk jij: hoe zit het dan met hot yoga? Het klopt dat het voor sommige sporten juist zin heeft om dit in een hete omgeving te doen. Zo leidt hot yoga tot meer flexibiliteit en balans, is de hoge temperatuur gunstig voor je metabolisme en vermindert dit je stressniveau. Over het algemeen krijgen mensen het thuis echter niet heet genoeg gestookt, waardoor voor dit soort specifieke sporten toch voor een yogaschool of sportschool wordt gekozen.

Buiten sporten

Als je buiten gaat sporten heb je uiteraard een stuk minder invloed op de temperatuur. In dit geval is het belangrijk dat je jouw kleding goed afstemt op de temperaturen en voldoende blijft drinken. Uit onderzoek is gebleken dat de optimale temperatuur voor hardlopers dichter bij de 5 graden Celsius ligt dan bij 15 graden. We krijgen het dus al snel warm tijdens het sporten.

Hoger energieverbruik

Lagere temperaturen zorgen ervoor dat je lichaam meer energie verbruikt. Dit werkt ook zo in rust. Als je wilt afvallen, valt het dus aan te raden om de verwarming niet te hoog te zetten thuis. Je verbrandt meer calorieën op een dag als je jezelf warm moet houden. Daarnaast leidt een lagere temperatuur tot thermogenesis. Hierbij verbrand je vet en gaat je metabolisme omhoog. Daarnaast kan een lage temperatuur de schildklierfuncties verbeteren en draagt het bij aan je spierherstel. Je kunt zelf experimenteren met koudetherapie, bijvoorbeeld door je dag te starten met een koude douche of door af en toe zonder jas naar buiten te lopen. Hierdoor slaat je interne thermostaat aan en gaat je lichaam aan het werk.

Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

Wat je als sporter moet weten over magnesium

Magnesium is een belangrijk mineraal dat je lichaam gebruikt bij talloze processen die met…