Home Artikelen Kettlebell training: alternatief voor powerliften

Kettlebell training: alternatief voor powerliften

4 minuten leestijd
0
0
kettlebell

Wil je jouw spieren trainen? Dan kan het zo zijn dat de kettlebell interessant voor jou is. Met de kettlebell is het mogelijk om jouw spieren op een uitdagende manier te trainen. Daarnaast is het mogelijk om ook jouw uithoudingsvermogen met een kettlebell te trainen. Er zijn verschillende mogelijkheden. In dit artikel laten we een aantal kettlebell oefeningen zien en vertellen we je hoe een kettlebell training zich verhoudt tot powerliften.

Powerliften of trainen met kettlebells?

Twijfel je tussen powerliften en trainen met kettlebells? Belangrijk is om eerst goed na te denken over wat je precies wilt. Wanneer je zoveel mogelijk spiermassa wilt ontwikkelen is het waarschijnlijk beter om voor powerliften te kiezen. Wil je jouw spieren versterken en op een uitdagende manier trainen? Dan zijn kettlebells mogelijk is iets voor jou.

Het grote voordeel van kettlebells zit hem in het feit dat je op tal van verschillende manieren kunt trainen, met slecht één hulpmiddel. Bij powerliften worden er vaak verschillende gewichten en halters gebruikt, voor iedere oefening heb je namelijk andere gewichten nodig. Toch kan powerliften minstens zo effectief zijn als wanneer je met kettlebells traint. Dit is namelijk sterk afhankelijk van de manier waarop je jouw spieren traint en wat je wilt.

Wil je sterk en explosief worden? Dan kan een kettlebell training daar een fantastische bijdrage voor leveren. Wat dat betreft kan het dan ook een goed alternatief voor powerliften zijn. Net als bij powerliften is het belangrijk om aandacht te besteden aan de uitvoering van de oefeningen. Door de techniek van de oefeningen op de juiste manier uit te voeren is het mogelijk om de beste resultaten neer te zetten.

Kettlebell oefeningen

Een aantal kettlebell oefeningen die je kunt uitvoeren:

  • Kettlebell swing

Dit wordt gezien als de meest klassieke kettlebell oefening. Je spant hier allerlei verschillende soorten spieren mee aan. Belangrijk is om goed door jouw knieën te buigen en met jouw heup uit te stoten, zo voorkom je dat jouw rug op een verkeerde manier belast wordt. Eventueel kun je met de ene en andere hand afwisselen, dit is een variatie op de klassieke manier van trainen met een kettlebell. Je zwaait de kettlebell naar voren en brengt de kettlebell steeds tot stilstand tussen jouw benen.

  • Kettlebell thruster

Met één hand houd je de kettlebell bij de borst. Vervolgens ga je door jouw knieën en ga je weer omhoog. Als je omhoog gaat is het van belang om jouw arm uit te stoten met de kettlebell, daarna breng je de kettlebell weer terug naar de borst en herhaal je de oefening. Wissel af met jouw andere arm en houd de rug goed recht tijdens deze oefening.

  • Kettlebell clean

De kettlebell wordt bij deze oefening tegen de borst gehouden, daarna zwaai je de kettlebell weer tussen de benen en iets naar achteren. Als je de kettlebell naar de borst brengt maak je een knik met jouw elleboog. Je kunt deze oefening met één arm doen en vervolgens afwisselen met de andere arm.

  • Kettlebell front squat

Tijdens deze oefening laat je de kettlebell tegen de borst liggen. De voeten mogen op heupbreedte blijven staan. Als je de kettlebell beethoudt met één hand, is het mogelijk om de andere hand ter ondersteuning te gebruiken. De knieën mogen naar voren gericht zijn en de schouderbladen beweeg je naar elkaar toe. Zak nu steeds door de knieën en herhaal deze beweging. Door druk te houden op de beenspieren kun je jouw benen optimaal trainen.

Het grote voordeel van de kettlebell is een enorme variatie aan oefeningen die je met het gewicht kunt doen. Is een gewicht te licht of te zwaar voor? Koop dan verschillende soorten gewichten, zo kun je allerlei soorten spieren met jouw kettlebells trainen. Zowel qua oefeningen als intensiteit kun je variëren.

Kettlebell training: alternatief voor powerliften
5 (100%) 1 stemmen

Whey eiwitten

Het maakt niet uit of je cardio doet, krachttraining of een andere vorm van lichaamsbeweging. Het lichaam heeft eiwitten nodig om te herstellen. Om sneller te herstellen en de spieren de voeding te geven die het nodig heeft zijn whey eiwitten de beste keuze. Er zijn op dit moment hoge tijdelijke kortingen bij Bodylab. Je kunt deze aanbiedingen via de onderstaande link bekijken:

Bodylab aanbiedingen
Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

Alleen sporten is zo gek nog niet!

“Als we samen naar de sportschool gaan, dan ga ik tenminste echt”. We moeten je wat vertel…