Home Nek

Nek

Bodyenfitshop

Nek anatomie

De nek is de achterkant van de hals. Het omvat de 7 nekwervels en de spieren die zich aan de achterkant van de hals bevinden. De nekspieren houden het hoofd op de goede positie. Deze functie is onmisbaar doordat de positie van het hoofd goed moet zijn doordat de hersenen de informatie van de ogen gebruikt voor het evenwicht. De nekspieren bestaan uit de bovenste rugspieren zoals de trapezius, de spieren uit de schedel zoals de semispinalis capitis en de splenius cervicis en de nekspieren zoals de scalenus anterior, medius en posterior en de musculi recti en obliqui capitis. De nekwervels worden door banden op de goede plaats gehouden en ondersteunt.

1 (15)

Nektraining

De nek is belangrijk bij veel sporten zoals vechtsporten en rugby. De nek vangt bij deze sporten de klappen op en voorkomt hierdoor hersenschuddingen en nekletsel. De nek kan verschillende kanten op bewegen zoals flexie, extensie, rotatie en meer. De training van de nek bestaat voornamelijk uit isometrische training. De nek wordt hierbij voorwaarts (flexie) en achterwaarts (extensie) bewogen. De nek wordt hier stabieler en sterker door. Het is niet voor niets dat sterke personen zoals gewichtheffers en strongman dikke en gespierde nekken hebben. Een sterke nek zorgt voor meer stabiliteit en kracht.

Nekoefeningen

Er zijn weinig verschillende oefeningen beschikbaar voor de nek. De oefeningen die gedaan worden voor de nek zijn voornamelijk statisch (isometrische training). De beste oefeningen voor de nek:
• Isometric Neck Exercise – Voorkant
• Isometric Neck Exercise – Achterkant
• Side Resistance
• Chin Tuck

Nek
Beoordeel