Home Artikelen Olympisch gewichtheffen: de Snatch

Olympisch gewichtheffen: de Snatch

2 minuten leestijd
0
0

De snatch is de eerste oefening die gedaan wordt tijdens een Olympisch gewichtheffen competitie.

De barbell ligt bij de snatch klaar op het platform. Ga achter de barbell staan met de voeten op heupbreedte. Pak de barbell met een wijde grip vast. Een wijde grip betekent dat de handen geplaatst buiten de ringen op de barbell. Er zijn personen die de barbell helemaal aan het einde vasthouden. Veel Olympische gewichtheffers gebruiken een hook grip. Bij deze grip wordt de duim bedekt door de wijs- en middelvinger. Trek vervolgens de barbell tegen de schenen. In de startpositie staan de voeten plat op de vloer en de armen zijn gestrekt. De heup wordt laag gehouden zodat de buik tussen de benen is. Span de rugspieren aan en houdt de borst naar voren. Vanuit deze positie wordt de barbell getild.

olympic-snatch
De snatch begint door de benen te strekken. De schouders en de heup bewegen op hetzelfde moment en met dezelfde snelheid. Houdt de rug gespannen en de armen gestrekt. Trek de barbell van de grond af op een gecontroleerde manier.Wanneer de barbell ter hoogte van de heup is begint het explosieve gedeelte. De benen zijn op dit moment bijna compleet gestrekt. Het bovenlichaam helt over de barbell met de schouders voor de barbell. Houdt de rug gespannen en de borst naar voren. Trek de schouders op waarbij je je afzet met de tenen en breng de heup naar voren. Deze bewegingen moeten gelijktijdig gedaan worden zodat de barbell naar boven wordt geduwd. De barbell wordt langs het lichaam naar boven getrokken.

Terwijl de barbell naar boven komt zak je naar beneden zodat je onder de barbell terechtkomt. De voeten komen op dit moment breder dan de heup te staan en in een full-squat positie. De voeten staan hierbij plat op de vloer, de rug is gespannen, de borst staat naar voren en de billen raken de kuiten aan. Zodra de full-squat positie bereikt is hoort de barbell boven het hoofd te zijn waarbij de armen gelocked zijn. Squat nu vanuit de full-squat positie naar boven om rechtop te staan met de barbell boven het hoofd. Probeer hierbij het lichaam in balans te houden door de barbell precies in lijn met het lichaam te houden.

Lees hier de uitleg van de Clean and Jerk.

Olympisch gewichtheffen: de Snatch
Beoordeel
Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

De pomp: wat is het en wat zijn de voordelen?

Aan het eind van een training of meteen na een training zien de spieren er voller uit. Dit…