Home Artikelen Push/Pull routines en trainingsprogramma’s

Push/Pull routines en trainingsprogramma’s

2 minuten leestijd
0
0

De oefeningen Push/Pull routines worden verdeeld in oefeningen waarbij gedrukt wordt en oefeningen waarbij getrokken wordt. Per training wordt er een Push of een Pull training gedaan. Deze routines worden door veel krachtsporters gevolgd. Het is ook mogelijk om Push/Pull oefeningen samen te voegen in een enkele training.

Push

Bij een push spiergroep spannen de spieren zich aan als het gewicht van het lichaam af gedrukt wordt. De push spiergroep kenmerkt zich doordat de spieren langer worden als het gewicht weer richting het lichaam gaat. Dit is de excentrische beweging. De borstspieren zijn een goed voorbeeld van een push spiergroep. Bij een push-up worden de borstspieren aangespannen om het lichaam van de grond te drukken. Bij het zakken naar beneden wordt de borstspier weer langer (excentrische beweging).

De volgende spiergroepen worden gezien als push spiergroepen:

  • Borstspieren
  • Triceps
  • Schouders
  • Bilspieren
  • Quadriceps
  • Kuiten

Pull

Bij een pull spiergroep spannen de spieren zich aan als het gewicht naar het lichaam toe wordt getrokken. Als het gewicht weer verder van het lichaam gaat worden de spieren langer (excentrische beweging). De rug is een goed voorbeeld van een pull spiergroep. Bij een pull-up worden de rugspieren aangespannen om het lichaam naar de stang toe te trekken. Bij het zakken naar beneden waardoor de afstand tot de stang groter wordt worden de rugspieren weer langer (excentrische beweging).
De volgende spiergroepen worden gezien als pull spiergroepen:

  • Rug
  • Hamstrings
  • Trapezius
  • Buikspieren
  • Obliques
  • Biceps
  • Onderarmen

Push en pull spiergroepen spannend in verschillende richtingen aan waardoor ze niet tegelijk getraind worden. Een push spiergroep ondersteunt daardoor geen pull spiergroep tijdens een oefening of andersom. Bij een push-up worden bijvoorbeeld de borstspieren als voornaamste spiergroep getraind. De ondersteunende spiergroep zijn niet de biceps (wat een pull spiergroep is). De ondersteunende spiergroep is de triceps. Door niet de push en pull spiergroepen tegelijk te trainen heeft de pull spiergroep rust als de push spiergroep getraind wordt en visa versa.

De Afslank Receptenbijbel

Het maakt niet uit of je cardio doet, krachttraining of een andere vorm van lichaamsbeweging; als je wilt afvallen dan is ook je voeding van belang. En de Afslank Receptenbijbel is volgens velen enorm handig om dat in orde te krijgen. Het uitgebreide boek helpt je stap-voor-stap, om voorgoed gedag te zeggen tegen de kilo's. Je kunt dit programma via de onderstaande link bekijken:

Bekijk de Afslank Receptenbijbel
Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

Groeit de spiermassa niet? Stop met deze 5 beginnersfouten

Hoeveel mensen ken je die al jaren trainen maar waarvan dit niet te zien is aan het lichaa…