Home Artikelen Topsport en een vegetarisch voedingspatroon: een prima combinatie

Topsport en een vegetarisch voedingspatroon: een prima combinatie

2 minuten leestijd
0
0
voeding keto

Een malse biefstuk essentieel voor topsportprestaties? Nee hoor, dat is vandaag de dag écht achterhaald. Steeds meer topsporters gaan over op een vlees- en visloos dieet. Lees hier alles wat je wilt weten over voeding en (top)sport.

Duursport en koolhydraten

Bij duursporten als triatlon, wielrennen, roeien en zwemmen gaat het om het lang volhouden van een activiteit. Uithoudingsvermogen is hierbij essentieel. Het belangrijkste voor de voeding van een duursporter is dat het veel koolhydraten bevat. Koolhydraten zitten hoofdzakelijk in granen, aardappelen, rijst, peulvruchten en deegwaren. Vegetarische recepten bevatten doorgaans veel koolhydraten. Bovendien wordt het aangeraden om als duursporter vijf tot zes maaltijden verdeeld over de dag te eten om plotse dalingen van je bloedsuikerspiegel te voorkomen.

Krachtsport en eiwitten

Bij (snel)krachtsport als sprinten, turnen, boksen, en gewichtheffen gaat het om het ontwikkelen van spierkracht. Om de benodigde spierkracht te kunnen ontwikkelen, moet de voeding van een krachtsporter voldoende eiwit bevatten. Eiwitten zitten voornamelijk in granen, peulvruchten, sojaproducten, noten, ei en (magere) zuivelproducten.

Aangezien de gemiddelde Nederlandse voeding al meer eiwit bevat dan aanbevolen, hoeven krachtsporters zich niet vol te stoppen met extra eiwitrijke voedingsmiddelen (zoals eiwitrijke vlees- en visproducten) of speciale eiwitpreparaten. Het innemen van extra eiwitten is namelijk niet alleen onnodig, het is zelfs onzinnig omdat extra eiwitten worden opgeslagen als vet.

De (on)zin van supplementen

Wie zich houdt aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden basisvoedingsmiddelen, krijgt vanzelf genoeg vitamines en mineralen binnen. Extra energie die voor het sporten nodig is, kan het beste en meest efficiënt worden gehaald uit het eten van normale voedingsmiddelen. Extra vitamines verhogen de (topsport)prestaties niet.

Het belang van hydratatie

Het binnen krijgen van voldoende vocht is noodzakelijk om afvalstoffen te af te kunnen drijven en de lichaamstemperatuur tijdens en na het sporten onder controle te houden. Bij intensief sporten gaat er namelijk veel vocht verloren door transpiratie. Hydratatie is dus van groot belang. Wacht niet met drinken totdat je dorst krijgt, want dan is de uitdroging al begonnen. Zorg dat je de vochtinname regelmatig verdeeld over je dag.

De Afslank Receptenbijbel

Het maakt niet uit of je cardio doet, krachttraining of een andere vorm van lichaamsbeweging; als je wilt afvallen dan is ook je voeding van belang. En de Afslank Receptenbijbel is volgens velen enorm handig om dat in orde te krijgen. Het uitgebreide boek helpt je stap-voor-stap, om voorgoed gedag te zeggen tegen de kilo's. Je kunt dit programma via de onderstaande link bekijken:

Bekijk de Afslank Receptenbijbel
Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

Wat je als sporter moet weten over magnesium

Magnesium is een belangrijk mineraal dat je lichaam gebruikt bij talloze processen die met…