Home Artikelen Trainen voor spiergroei, spierkracht of spieruithoudingsvermogen?

Trainen voor spiergroei, spierkracht of spieruithoudingsvermogen?

2 minuten leestijd
0
1

Elk trainingsprogramma heeft een doel. Doordat iedereen een ander doel heeft en een uniek lichaam is geen enkel trainingsprogramma geschikt voor iedereen. Een trainingsprogramma verschilt daardoor per persoon. De sets, herhalingen, gewichten en oefeningen zijn per trainingsprogramma anders.

Trainen voor spiergroei

De meeste mannen doen aan krachttraining met het doel om een gespierd lichaam te krijgen. Spiergroei is de grootste prioriteit. Vrouwen willen over het algemeen slanker worden en een strakker lichaam. Spiergroei wordt ook wel hypertrofie genoemd; het vermeerderen van de spiermassa. Trainen voor spiergroei ligt tussen het trainen voor spierkracht en spieruithoudingsvermogen. Er wordt voor spiergroei 8 tot 12 herhalingen gebruikt. Er wordt gebruik gemaakt van een rust periode van 1 tot 2 minuten.

Trainen voor spieruithoudingsvermogen

Het spieruithoudingsvermogen kan op twee manieren getraind worden. Dit kan door minder rust te nemen tussen de sets of door meer herhalingen te doen per set. Een set van 12 tot 20 herhalingen wordt veel gebruikt om het spieruithoudingsvermogen te trainen met een rust periode van 30 tot 60 seconden tussen de sets. Dit zorgt ervoor dat er een opbouw is van lactaat wat het brandende gevoel veroorzaakt. Als er door wordt getraind terwijl de brandende pijn er is leert het lichaam hiermee om te gaan en wordt het spieruithoudingsvermogen verbeterd.

Trainen voor spierkracht

Als een toename van spierkracht het doel is dan is het nodig om zware weerstand te gebruiken met weinig herhalingen per set. Weinig herhalingen met zware gewichten is erop gericht om de kracht van de spieren te verbeteren. Het is dan wel belangrijk dat het gewicht zwaar genoeg is om maar weinig herhalingen te doen. Als meer herhalingen mogelijk zijn dan is het gewicht te licht. Een set van 3 tot 6 herhalingen wordt gebruikt voor het verbeteren van de spierkracht. Er wordt een rust periode gebruikt van 2 tot 5 minuten. Als er wordt getraind op kracht dan hebben de grootste spiergroepen prioriteit. Dit zijn spiergroepen zoals de bovenbenen, rug en borst. Oefeningen die hieraan gelinkt worden zijn de squat, deadlift en bench press.

Trainen voor spiergroei, spierkracht of spieruithoudingsvermogen?
3 (60%) 3 stemmen
Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

6 Redenen waarom je niet gaat sporten

Iedereen die geregeld sport staat voor dezelfde uitdaging om het te blijven doen. Er kunne…