Home Trapezius

Trapezius

Bodyenfitshop

Trapezius anatomie

De trapezius wordt in het Nederlands ook wel de monnikskapspier genoemd. In het Engels wordt de trapezius de traps genoemd. Het is de ruitvormige spier bovenop de rug. De trapezius loopt van de onderkant van de schedel tot het midden van de rug. Het wordt meestal onder de schouder spiergroep ingedeeld. De trapezius bestaat uit drie delen: pars descendens, pars transversa en de pars ascendens. De trapezius brengt de schouders omhoog en omlaag, helpt bij het draaien van het hoofd en het naar elkaar toe brengen van de schouders.

1 (17)

Trapezius training

Aangezien de trapezius wordt verdeeld in drie delen is het mogelijk om deze delen te benadrukken tijdens de training. De bovenkant van de trapezius zijn de spieren die richting de nek lopen. Deze spieren kunnen getraind worden met oefeningen zoals shrugs. Dit is de bekendste oefening voor de trapezius. De spieren die in het midden lopen van de trapezius zorgen ervoor dat de schouderbladen naar elkaar toe kunnen komen. Deze spieren worden getraind met roeibewegingen. Het onderste deel van de trapezius zijn verantwoordelijk voor het omlaag trekken van het schouderblad. Dit deel wordt getraind met pull-ups.

Shrugs

Shrugs is de bekendste oefening voor de trapezius. Met de oefeningen wordt met name de bovenkant van de trapezius geïsoleerd. De onderkant en het midden worden met andere oefeningen getraind. De schouders hoeven bij shrugs alleen maar omhoog en omlaag. Het is niet nodig om rondjes te maken met de schouders.

Trapezius oefeningen

De trapezius is een spiergroep zoals elke andere spiergroep. Dit betekent dat de trapezius op dezelfde manier getraind wordt. Het aantal herhalingen en sets dat goed werkt verschilt per persoon. De weerstand hoort steeds verder verhoogd te worden zodat de trapezius spier gestimuleerd wordt om te groeien. Er kunnen daarbij zwaardere gewichten gebruikt worden. De meest gebruikte oefeningen voor de trapezius:

Trapezius
5 (100%) 1 stemmen