Home Artikelen Variaties van de Pull-up

Variaties van de Pull-up

2 minuten leestijd
0
0

De spiergroepen die het meest zichtbaar zijn worden traditioneel het meest getraind. Het zijn met name de biceps, borst en buikspieren die de meeste aandacht krijgen. De rug hoort helaas niet bij deze spiergroepen waardoor de rug bij veel mensen onderontwikkeld is. De rugspieren kunnen echter de illusie creëren van een small middel en brede schouders; de welbekende V-vorm van het lichaam. Er zijn verschillende oefeningen die de rug trainen waarvan de pull-up één van de effectiefste is. De pull-up is in verschillende variaties uit te voeren die allen een andere nadruk leggen op de getrainde spieren.

Variatie

Pull-ups zijn uit te voeren in veel verschillende variaties. De grip kan bijvoorbeeld breder of smaller en er kan gevarieerd worden in de pull-up oefening. De pull-up kan ook met een andere snelheid gedaan worden of met gewichten. Door verschillende variaties te doen worden de rugspieren geprikkeld om zich aan te passen en te groeien. Door de rugspieren met verschillende invalshoeken te trainen raken ze niet gewend aan de oefeningen.

Chin-ups vs Pull-ups

De chin-up is een variatie op de pull-up waarbij de handpalmen richting het lichaam wijzen. Bij de pull-up wijzen de handpalmen naar voren. Dit lijkt een klein verschil maar de spieren worden anders gebruikt. Chin-ups vragen meer van de arm flexoren zoals de biceps en de onderarmen en minder van de lats. Bij de pull-up wordt meer gevraagd van de rugspieren dan bij de chin-up. De chin-up is om deze reden makkelijker voor beginners dan de pull-up.

Pull-Downs vs Pull-ups

De pull-down is een oefening waarbij een gewicht naar beneden wordt getrokken terwijl het onderlichaam gestabiliseerd blijft. De benen kunnen verankerd worden aan het toestel waardoor het onderlichaam geen rol speelt bij de oefening. Pull-downs worden over het algemeen uitgevoerd door personen die nog niet sterk genoeg zijn om pull-ups te doen. De pull-down is echter minder effectief als de pull-up als deze met een correcte vorm uitgevoerd kan worden. Pull-ups vergen meer inspanning van het lichaam dan pull-downs en zorgen voor meer signalen naar het centrale zenuwstelsel.

De Afslank Receptenbijbel

Het maakt niet uit of je cardio doet, krachttraining of een andere vorm van lichaamsbeweging; als je wilt afvallen dan is ook je voeding van belang. En de Afslank Receptenbijbel is volgens velen enorm handig om dat in orde te krijgen. Het uitgebreide boek helpt je stap-voor-stap, om voorgoed gedag te zeggen tegen de kilo's. Je kunt dit programma via de onderstaande link bekijken:

Bekijk de Afslank Receptenbijbel
Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

Groeit de spiermassa niet? Stop met deze 5 beginnersfouten

Hoeveel mensen ken je die al jaren trainen maar waarvan dit niet te zien is aan het lichaa…