Home Artikelen Voeten positie bij de squat

Voeten positie bij de squat

4 minuten leestijd
0
0

Barbell squats zijn ongetwijfeld één van de beste compound oefeningen die je kunt doen. Het is een onderdeel van een bodybuilding routine maar ook van de powerlifter. De voornaamste spiergroepen die getraind worden door barbell squats zijn de quadriceps, hamstrings en bilspieren. Zonder twijfel is het de beste oefening voor de bovenbenen en algehele spiergroei van de benen in het geheel. De voeten positie bij de squats heeft invloed op de spiergroepen die gebruikt worden. Door te variëren met de stand van de voeten kan nadruk worden gelegd op een bepaalde spiergroep.

Standaard voeten positie

Bij een standaard squat is de staan de voeten op schouderbreedte met de tenen die iets naar buiten wijzen. Dit wordt gezien als de basis positie voor de voeten bij de squat. Deze positie voelt voor de meeste mensen natuurlijk en comfortabel aan. Het verschilt echter per persoon. De één vindt iets breder natuurlijker terwijl een ander iets smaller staat. Bij de standaard voeten positie staan de benen ongeveer 30 graden naar buiten gericht. Door deze positie te veranderen worden bepaalde spiervezels minder of meer gebruikt tijdens de squat. Voor de meeste mensen is dit niet zo belangrijk maar bodybuilders die zwakke punten hebben kunnen met deze simpele variatie de nadruk leggen op achterliggende gebieden. Door te variëren met de positie van de voeten kan de achterliggende spieren meer gebruikt worden tijdens de uitvoering van de squat.

De breedte van de stand

De stand bepaald voor een groot deel welke spiergroep de meeste aandacht krijgt. Een wijde stand van de voeten legt meer de nadruk op de hamstrings en bilspieren. Een small stand van de voeten legt meer de nadruk op de quadriceps. De stand van de tenen is daarnaast ook te variëren. Bij een smalle stand en de voeten meer naar binnen, maar niet minder dan recht vooruit, legt meer de nadruk op de buitenste delen van de quadriceps. Door de voeten meer naar buiten te laten wijzen dan normaal komt er meer nadruk te leggen op de binnenkant van de quadriceps. De voeten mogen niet meer naar binnen wijzen dan recht vooruit. Er komt dan te veel stress op de knieën te staan wat voor blessures kan zorgen. Hoe smaller de stand van de voeten, hoe meer de voeten recht moeten staan. Hoe breder je gaat staan, hoe meer de voeten naar buiten moeten zijn.

Sportieve tip

Heb je geen tijd om naar de sportschool te gaan? Bestel een multifunctioneel apparaat voor thuis. Van een loopband tot een trilplaat; alles is tegenwoordig online te vinden.

Bekijk de apparaten

Voeten positie van powerlifters

Het doel van een powerlifter is om zo zwaar mogelijk de oefening te doen. Het gaat dan niet zozeer over de opbouw van spiermassa. Dit betekent een andere aanpak van de squat. Het gaat dan niet om het benadrukken van bepaalde spiergroepen maar om de perfecte positie van de voeten te vinden waarmee het meeste gewicht kan worden gebruikt. De beste positie voor de voeten is de normale stand met wat kleine aanpassingen. De voeten staan iets breder dan schouderbreedte. Door iets breder te staan worden er meer spieren gebruikt rond de heup waardoor er meer spieren geactiveerd worden. Meer activatie van spieren betekent meer kracht. In deze positie kan er de meeste kracht gehaald worden uit de bovenbeenspieren. De tenen wijzen ongeveer 30 graden naar buiten. Doordat er een iets wijdere stand wordt gebruikt is het natuurlijker om de tenen wat verder naar buiten te laten wijzen. Er wordt dan ook meer gebruikt gemaakt van de spieren aan de binnenkant van de dij.

Welke voeten positie is het best?

Er zijn veel verschillende posities voor de voeten maar er is geen beste positie. Iedereen heeft een andere positie wat het meest natuurlijk voelt. De beste positie is de positie waarmee de beste prestaties worden behaald. Door te variëren en de verschillende posities uit te proberen kan er een goed beeld worden verkregen wat de beste positie is. Het uitproberen van de voeten posities kan leiden tot blessures als er niet voorzichtig mee omgegaan wordt. Het is dan ook aan te raden om de nieuwe posities met lichte gewichten uit te proberen. Stop met het oefenen als er pijn is of een oncomfortabel gevoel. Dit is met name het geval als dit voelbaar is in de knieën.

Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

Hoe voorkom je sportblessures en wat te doen wanneer je er een oploopt?

Sporten is gezond! Het houdt je fit en gaat onder meer stress tegen. Loop eens per twee of…