Home Artikelen Voordelen van cardio oefeningen

Voordelen van cardio oefeningen

4 minuten leestijd
0
0

Voordat je direct op de loopband begint te lopen of te fietsen door de bossen is het slim om een plan te hebben wat cardio betreft. Dit zorgt ervoor dat je de meeste vooruitgang boekt. Of je nu hardloopt op asfalt, fietst op de hometrainer of roeit op de sportschool, het valt allemaal onder cardio. Alle oefeningen die voor een lange tijd worden gedaan op een stabiele intensiteit vallen onder cardio. Deze oefeningen zorgen dat het hart en de longen harder moeten werken. Dit heeft voordelen voor de gezondheid. De volgende voordelen gaan gepaard met cardio oefeningen:

  • Meer spiermassa
  • Minder risico op hart- en vaatziekten
  • Beter cholesterol niveau
  • Beter triglyceriden niveau
  • Minder kans op osteoporose

Het wordt aangeraden voor volwassenen om minimaal 5 dagen per week 30 minuten lichaamsbeweging te hebben op een matige intensiteit. Het grootste deel van deze lichaamsbeweging hoort uit cardio oefeningen te bestaan. Cardio oefeningen worden aangeraden voor 20 tot 60 minuten voor circa 3 keer per week of vaker.

In de zone sporten

Om de voordelen van cardio oefeningen te benutten is het nodig dat de training langer duurt dan 20 minuten. Tijdens deze cardio oefeningen in het belangrijk om in de goede hartslagzone te sporten. Bij de meeste cardio toestellen is het mogelijk om de hartslag te meten. Van tevoren kun je de maximale hartslag berekenen door je leeftijd van 220 af te trekken. Je bent in de goede zone aan het sporten als je op of rond 70% van de maximale hartslag aan het sporten bent. Het is meestal ook te merken aan de ademhaling. Als je niet een paar woorden achter elkaar uit kunt spreken dan sport je te intensief. Als je nog kunt zingen dan kun je de intensiteit van de training verhogen.

Sportieve tip

Heb je geen tijd om naar de sportschool te gaan? Bestel een multifunctioneel apparaat voor thuis. Van een loopband tot een trilplaat; alles is tegenwoordig online te vinden.

Bekijk de apparaten

Afvallen met cardio

Als je vet wilt verliezen dan is interval training geschikt. Interval training is het afwisselen van rustige periodes met periodes van een hoge intensiteit. Een voorbeeld is een minuut wandelen gevolgd door 30 seconden joggen. Dit wordt vervolgens meerdere keren herhaald. De minuut wandelen is ervoor bedoeld om te herstellen van de periodes van joggen. Door steeds de intensiteit af te wisselen haal je het maximale uit de training. Daar is interval training voor bedoeld. Interval training is met elke cardio oefening te doen.

Welke cardio oefening?

Hardlopen is één van de beste cardio oefeningen om calorieën te verbranden. Het kan buiten gedaan worden maar ook binnen op de loopband. Het verbruikt niet alleen veel calorieën maar het versterkt ook de benen en het hart. Beginners wordt aangeraden om te beginnen met wandelen afgewisseld met korte periodes van joggen. Probeer het minimaal 20 minuten vol te houden. Deze tijd heeft het lichaam nodig om warm te worden en de voordelen te kunnen benutten. Een goede hardloopsessie duurt circa 30 tot 45 minuten.

Variatie

Iedereen die geregeld cardio oefeningen doet weet dat het snel saai wordt als je steeds hetzelfde doet. Het beste is om te voorkomen dat het saai wordt. Dit doe je door verschillende soorten cardio oefeningen te doen en niet altijd dezelfde oefening. Teveel van hetzelfde en het lichaam went er snel aan. Dat is niet wat je wilt. De resultaten worden er minder door. Door variatie toe te passen op de trainingen kun je spiergroepen rust geven maar je kunt ook meer spiergroepen aanpakken. Er zijn veel manieren om variatie toe passen op de trainingen. Je kunt van oefening veranderen, sporten op een andere locatie, met een andere intensiteit, op een ander tijdstip of een andere dag en langer of korten sporten.

Voordelen van cardio oefeningen
4 (80%) 1 stemmen
Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

De pomp: wat is het en wat zijn de voordelen?

Aan het eind van een training of meteen na een training zien de spieren er voller uit. Dit…