Home Artikelen Wat drinken en eten voor het hardlopen?

Wat drinken en eten voor het hardlopen?

1 minuten leestijd
0
0

Eten en drinken zijn belangrijk bij het hardlopen. Je verbruikt veel energie tijdens het hardlopen dat weer aangevuld moet worden. Tijdens het hardlopen is het ook van belang om voldoende energie te hebben. Als je wilt weten wat je het beste kunt eten en drinken voor, tijdens en na een training lees dan verder.

Voor het hardlopen

Het wordt aangeraden om twee glazen water te drinken binnen het uur dat je begint met hardlopen. Voor het hardlopen is een maaltijd nodig met koolhydraten. Het beste is een maaltijd met weinig vezels en eiwitten.

Drinken tijdens het hardlopen

Het is niet voor iedereen nodig om te drinken tijdens het hardlopen. Dit heeft vooral te maken met de duur van de hardloopsessie. Als je van plan bent om langer dan 60 minuten te gaan hardlopen is het verstandig om drinken mee te nemen. Een sportdrank kan de voorraad koolhydraten en elektrolyten snel aanvullen. De sportdrank bevat sneller koolhydraten zoals glucose, sucrose en fructose. Deze worden snel door het lichaam opgenomen.

Na het hardlopen

Eet een maaltijd met voornamelijk koolhydraten na het hardlopen maar vergeet ook niet de eiwitten. Het doel van de maaltijd na het hardlopen is het aanvullen van de glycogeenvoorraden en voeding te leveren voor het herstel van de spieren. Een goede maaltijd na het hardlopen is twee bruine broodjes en een glas melk.

Koolhydraten laden

Voor een wedstrijd van langer dan 90 minuten is het aangeraden om koolhydraten te laden tijdens de dagen voor de wedstrijd. Dit komt neer op 8 tot 10 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht per dag. Dit wordt 1 tot 3 dagen voor de wedstrijd gedaan zodat er voldoende koolhydraten voorradig zijn in het lichaam op de dag van de wedstrijd.

Wat drinken en eten voor het hardlopen?
5 (100%) 2 stemmen
Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

De pomp: wat is het en wat zijn de voordelen?

Aan het eind van een training of meteen na een training zien de spieren er voller uit. Dit…