Home Artikelen Wat is het nut van koolhydraten laden?

Wat is het nut van koolhydraten laden?

2 minuten leestijd
0
0

Koolhydraten laden, of carb loading in het Engels, wordt gebruikt om de glycogeen voorraden in de spieren te maximaliseren. Dit wordt meestal gedaan voor een wedstrijd van een duursport. De techniek van het koolhydraten laden bestaat al heel wat jaren. In de jaren 60 werd er gebruik gemaakt van 3 tot 4 dagen “depletion phase” waarbij de intensiteit van de training hoog lag maar de inname van koolhydraten laag. Hierna volgde 3 tot 4 dagen “loading phase” waarbij er gerust werd maar er veel koolhydraten gegeten werden. Dit proces van koolhydraten laden zorgt ervoor dat de glycogeen voorraden buiten de normale proporties gaan.

Door de jaren heen en vele onderzoeken later is deze methode aangepast. Het is nu veel makkelijker te doen dan vroeger. De depletion phase wordt tegenwoordig niet meer gebruikt. Deze fase werd door veel sporters al heel zwaar ondervonden. Tegenwoordig gebruiken de meeste sporter alleen de “loading phase” waarbij er maximaal 4 dagen een dieet wordt gevolgd met veel koolhydraten. Het dieet bevat 7 tot 12 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht. Dit is voldoende om de glycogeen voorraden te maximaliseren.

Verbetert koolhydraten laden de prestaties?

De glycogeen voorraden zijn erg belangrijk tijdens het sporten. Het koolhydraten laden zorgt ervoor dat de voorraad glycogeen 1,5 tot 2 keer groter wordt. Hier hebben sporters een groot voordeel mee. Met name duursporters kunnen de eigen snelheid veel langer volhouden.

Wie hebben voordeel van koolhydraten laden?

De sporters die voor een langere periode sporten op een hoge intensiteit hebben het grootste voordeel van koolhydraten laden. Dit zijn trainingen of wedstrijden van langer dan anderhalf uur. Sporten waarbij koolhydraten laden vaak gedaan wordt door sporters zijn fietswedstrijden, triatlon, marathon of halve marathon hardlopen maar ook afstand zwemmers. Bij sporten waarbij er niet lang gesport wordt is de standaard voorraden glycogeen voldoende. Het is ook niet verstandig als er te veel wedstrijden gedaan worden.

Keto: de revolutie

Het maakt niet uit of je cardio doet, krachttraining of een andere vorm van lichaamsbeweging; als je wilt afvallen dan is ook je voeding van belang. En het ketodieet is volgens velen dé manier om dit te doen. Het programma 'De Keto Revolutie' helpt je stap-voor-stap, om voorgoed gedag te zeggen tegen de kilo's. Je kunt dit programma via de onderstaande link bekijken:

Bekijk de Keto Revolutie
Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

De pomp: wat is het en wat zijn de voordelen?

Aan het eind van een training of meteen na een training zien de spieren er voller uit. Dit…