Home Benen Wat is het verschil tussen een stiff-legged deadlift en de romanian deadlift?

Wat is het verschil tussen een stiff-legged deadlift en de romanian deadlift?

2 minuten leestijd
0
0

Beide deadlifts zijn varianten op de normale deadlift. Veel mensen denken dat de stiff-legged deadlift en de Romanian deadlift hetzelfde zijn maar dat is niet het geval. Er is een verschil in het gebied dat aangepakt wordt door de twee oefeningen. Het grootste verschil tussen de twee oefeningen is het gebruik van de onderrug en de knieën.

Stiff-legged deadlift

Bij de stiff-legged deadlift buigt de rug een beetje rond als het gewicht beneden is. De benen zijn bij de stiff-legged deadlift altijd recht tijdens de gehele oefening. Bij de stiff-legged deadlift wordt de barbell iets van de benen af gehouden. Dit zorgt ervoor dat er kracht gebruikt wordt uit de onderrugspieren.

Romanian deadlift

Bij de Romanian deadlift blijft de rug recht of een heel klein beetje gebogen. De knieën worden bij de Romanian deadlift licht gebogen. De barbell wordt vlak langs de benen gehouden. Dit vermindert de inbreng van de rugspieren om het gewicht omhoog te krijgen. Dit zorgt ervoor dat de kracht uit de hamstrings en bilspieren komt.

Welke spieren worden gebruikt?

Met name door de positie van de barbell tijdens de uitvoering van de oefening is de Romanian deadlift beter voor het trainen van de hamstrings en bilspieren. De stiff-legged deadlift is meer geschikt om de musculus erector spinae te trainen. Dit is één van de lange rechte rugspieren. Deze rugspier wordt gebruikt bij de stiff-legged deadlift doordat de barbell verder van het lichaam afhangt.

Verschil in gewichten

Doordat er bij een Romanian deadlift meer gebruik wordt gemaakt van de hamstrings en bilspieren kan bij de Romanian deadlift meer gewicht gebruikt worden. Bij de stiff-legged deadlift kan minder gewicht gebruikt worden doordat de wervelkolom buigt. Bij het gebruik van teveel gewicht is het risico op blessures van de onderrug groter. Voor de stiff-legged deadlift wordt een lichter gewicht met meer herhalingen aangeraden.

Het perfecte lichaam

Klaar om het lichaam van je dromen te bouwen? Effectief je vetpercentage verlagen voor een strakker en mooier gevormd lichaam met meer definitie? Het is mogelijk.

Bekijk de top 10 boeken over fitness en conditie
Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Benen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

Wat komt eerst: krachttraining of cardio?

Veel van de vragen die gesteld worden over krachttraining en cardio zijn genuanceerd; vaak…