Home Artikelen Wat te doen aan een slechte uitvoering en techniek?

Wat te doen aan een slechte uitvoering en techniek?

1 minuten leestijd
0
0

Een slechte uitvoering van een oefening is meestal het gevolg van te zware gewichten of van onvoldoende kennis over de oefening. Als een gewicht gebruikt wordt dat te zwaar is dan wordt de uitvoering slechter. De spieren die getraind worden door de oefening worden minder gebruikt maar er wordt meer gebruik gemaakt van momentum. Dit zorgt ervoor dat het gewicht lichter wordt in het moeilijkste deel van de beweging. Door continu te trainen met een te zwaar gewicht wordt de persoon niet sterker maar zwakker in de oefening. Dit komt doordat de stimulatie van de spieren minder wordt als de uitvoering niet correct is.

Beginners

Het wordt voor beginners aangeraden om te beginnen met een licht gewicht zodat de oefening makkelijker is. Dit is nodig om de techniek te leren van de oefening zodat deze met een correcte uitvoering gedaan kan worden. Als er geen herhaling gedaan kan worden met een goede techniek dan betekent dit het einde van de set. Het wordt aangeraden om hulp van een andere persoon in te schakelen die de techniek controleert. Het is ook mogelijk om de uitvoering te filmen zodat er bekeken kan worden of de techniek goed is.

Cheaten

Gevorderde sporters doen de oefening met een correcte uitvoering maar kunnen aan het einde van een set de laatste herhaling met een slechtere uitvoering doen. Dit is een trainingstechniek dat bekend staat als “cheaten”. Door te cheaten is het mogelijk om nog een extra herhaling te doen. Met de slechtere vorm kan het moeilijke punt van de oefening overwonnen worden zodat de herhaling afgemaakt kan worden. Cheaten is niet nodig voor beginners. Door snel te beginnen met cheaten is het mogelijk dat dit ten koste gaat van de techniek waarmee de oefening uitgevoerd wordt.

Beoordeel
Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

De pomp: wat is het en wat zijn de voordelen?

Aan het eind van een training of meteen na een training zien de spieren er voller uit. Dit…