Home Artikelen 4 Regels voor effectieve core training

4 Regels voor effectieve core training

3 minuten leestijd
0
0

Ten eerste, de core bestaat uit meer dan de buikspieren alleen. Meer dan twintig verschillende spieren maken deel uit van de core. Ten tweede is het trainen van de buikspieren geen core training. Door de buikspieren te trainen train je een gedeelte van de core. Sit-ups en crunches zijn lang niet zo effectief als veel mensen denken. Andere oefeningen zijn veel effectiever voor de core. Waarom al je spaarzame tijd besteden aan oefeningen die minder effectief zijn? Hiernaast zijn sit-ups en crunches niet goed voor de onderrug waarbij veel druk wordt uitgeoefend op de wervelkolom.

Begin bij de basis

De basis bestaat uit oefeningen met een neutrale wervelkolom en correcte houding. Deze oefeningen zorgen ervoor dat een blessure minder snel voorkomt en het lichaam geleidelijk sterker wordt vanuit de core. Dit zijn bijvoorbeeld allerlei variaties op de plank. Door te beginnen bij de basis oefeningen voor de core profiteer je meer van de voordelen als je later overgaat op de gevorderde core oefeningen.

Intensiteit

De bench press, deadlift en squat worden meestal met de hoogte intensiteit mogelijk gedaan. Dat is niet het geval bij de core oefeningen. Vaak worden deze nog “even” aan het eind van de training gedaan. De intensiteit is dan ver te zoeken. Core training is geen verplichte taak die je met tegenzin moet doen. Het gaat om de core van het lichaam waar de meeste kracht vandaan komt. Deze spieren horen net zo hard getraind te worden als de rest van het lichaam, en misschien zelfs nog meer.

Compound oefeningen

De buikspieren worden door de meeste sporters bijna alleen maar geïsoleerd getraind. Dat niet alleen; er wordt zelfs geprobeerd om de onderste buikspieren geïsoleerd te trainen terwijl deze niet eens bestaan. De onderste buikspieren zijn onderdeel van de rechte buikspier. Het is niet mogelijk om een deel van deze spier geïsoleerd te trainen en dat is ook niet nodig. De beste core oefeningen zijn geen isolatie maar compound oefeningen. Bij alle compound oefeningen wordt de core gebruikt. Een voorbeeld hiervan is de push-up welke een uiterst goede oefening voor de core is.

Variatie

Door iedere week dezelfde oefeningen te doen vraag je om een plateau of stagnatie van de prestaties. Variatie is nodig om vooruit te blijven gaan. Er zijn honderden oefeningen voor de core. Het is niet alleen nodig om het gewicht te verhogen of meer herhalingen te doen maar ook variatie in de oefeningen is vereist. Een oefening zoals de plank is te doen in verschillende variaties. In plaats van langer de plank vol te houden is het mogelijk om een moeilijkere variant van de plank uit te voeren. Veel van de core oefeningen hebben variaties die gericht zijn op beginners tot gevorderden.

4 Regels voor effectieve core training
Beoordeel
Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

No pain, no gain: Is pijn echt nodig?

Het gezegde ‘no pain, no gain’ is onder alle krachtsporters bekend. Er is zelfs een film g…