Home Artikelen Waarom keto? Het populaire dieet als sportdieet voor duursporters

Waarom keto? Het populaire dieet als sportdieet voor duursporters

4 minuten leestijd
0
0
voeding keto

De trend van het ketodieet zal je niet zijn ontgaan. Velen zweren erbij om gewicht te verliezen en ook zijn er verschillende onderzoeken die wijzen op de voordelen voor atleten. Diëten met weinig koolhydraten worden omarmd door sporters die van deze voordelen willen proberen. Zij willen keto-adapted raken, zodat het lichaam beter rendeert en presteert. Maar waarom keto?

Voordelen van het ketodieet

Sporters zien voordelen in het ketodieet als een manier om vetten beter te benutten als brandstof. Het doel van deze sporters is om het lichaam te trainen om efficiënter te worden in het verbranden van vet als brandstof. Dit is was er bedoeld wordt met keto-adapted. En dat is eigenlijk vrij logisch als je erover nadenkt.

Als je koolhydraten eet, kan het lichaam voldoende glycogeen opslaan om je de eerste tijd van voldoende energie te voorzien. De voorraden zijn er om ongeveer twee uur activiteit met een matige intensiteit te ondersteunen. Maar de voorraden kunnen dus opraken. Zodra deze voorraden opraken, zorgt een gebrek aan beschikbare energie ervoor dat atleten ‘de man met de hamer tegenkomen’. Met andere woorden, ze raken totaal uitgeput.

Sportieve tip

Heb je geen tijd om naar de sportschool te gaan? Bestel een multifunctioneel apparaat voor thuis. Van een loopband tot een trilplaat; alles is tegenwoordig online te vinden.

Bekijk de apparaten

Vet daarentegen is in overvloed aanwezig in het lichaam en in theorie heeft iedereen voldoende vet op het lichaam om dagenlang te bewegen. Zelfs een magere atleet die op het oog weinig vet heeft, kan er dagenlang op overleven. Bovendien maakt je lichaam ketonen aan, die de hersenen van energie kunnen voorzien.

Als je dit leest, dan begrijp je wel waarom vet zo interessant lijkt als brandstof. Vet verbranden voor energie is zoveel beter dan je zorgen moeten maken over ‘de man met de hamer’. Voor uren blijven doorlopen op hetzelfde tempo, zonder het punt te bereiken dat je benen weigeren een stap verder te zetten. Het lijkt de oplossing, maar jammer genoeg is het niet zo gemakkelijk.

Wanneer keto en sporten wel en niet samengaan

Sporten en keto gaan samen, maar het is niet altijd geschikt of gewenst. Hoewel keto dus voordelen kan leveren, geldt dit niet voor iedereen. En het verschil zit vooral in de soort training en de persoonlijke doelen.

Ketose heeft het voordeel dat het hongergevoel afneemt en het lichaam efficiënter omgaat met de verbranding van vetten. Vanzelfsprekend betekent dit een voordeel bij sporten waar er veel vetverbruik is, en weinig koolhydraten. Andersom is het lichaam dan niet effectief bij sporten waar veel koolhydraten worden verbruikt, en weinig vetten. Kortom, de intensiteit van een training bepaalt of ketose gewenst is of niet.

Tijdens activiteiten met een lagere tot middelmatige intensiteit, zoals een wandeling of langzaam joggen, geldt vet als de eerste brandstofbron terwijl koolhydraten een kleine hoeveelheid energie bijdragen. Naarmate de intensiteit toeneemt, neemt het vetgebruik af en worden koolhydraten de voorkeursbrandstofbron voor het lichaam.

Als je traint voor afstanden dan is het zaak om het zo lang mogelijk vol te houden. Dit kun je doen door je lichaam en spieren te trainen op uithouding. En dit kan dus versterkt worden met het ketodieet. Onderzoeken tonen aan dat atleten langer kunnen sporten als ze een koolhydraatarm dieet volgen. Daarbij verbranden ze ook meer vetten dan de atleten die een koolhydraatrijk dieet volgden. Het probleem is alleen dat de ‘ketodieet’-atleten niet in staat waren om te trainen met hogere intensiteiten. Dit betekent dat sporters die zich houden aan een ketogeen dieet langer aan lichaamsbeweging kunnen blijven doen, maar beperkt zijn als het gaat om snelheid.

De afweging om wel of niet ‘keto’ te gaan ligt op dit moment dus vooral aan de mate van intensiteit waarmee getraind wordt. Een keto eetpatroon is misschien dus niet de beste keuze als je op maximale intensiteit wilt trainen, het is wel het overwegen waard als je op lagere intensiteit en met een lange duur wilt trainen.

Keto: de revolutie

Het maakt niet uit of je cardio doet, krachttraining of een andere vorm van lichaamsbeweging; als je wilt afvallen dan is ook je voeding van belang. En het ketodieet is volgens velen dé manier om dit te doen. Het programma 'De Keto Revolutie' helpt je stap-voor-stap, om voorgoed gedag te zeggen tegen de kilo's. Je kunt dit programma via de onderstaande link bekijken:

Bekijk de Keto Revolutie
Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

Kettlebell training: alternatief voor powerliften

Wil je jouw spieren trainen? Dan kan het zo zijn dat de kettlebell interessant voor jou is…