Home Artikelen Hoe doorsta je een warme sportzomer?

Hoe doorsta je een warme sportzomer?

2 minuten leestijd
0
0
warm vrouw sport

De zomer is inmiddels in volle gang, wat betekent dat de temperaturen flink stijgen. Warmer weer vraagt om een aanpassing van de sportroutine en de bijbehorende voedings- en drinkroutine. Dit geldt dubbel en dwars voor de buitensporters. In dit artikel lees je hoe je je het beste voor kunt bereiden op een warme én sportieve zomerdag!

1. Drink voldoende water

Drinken, drinken en nog eens drinken. Dat is ontzettend belangrijk als je met warm weer buiten gaat sporten. Stijgende temperaturen, betekenen immers meer transpiratie. Je verliest veel vocht, soms zonder dat je het door hebt. Het is van groot belang om je vochtbalans zorgvuldig op peil te houden. Voor je gezondheid, maar ook voor je sportprestaties. Uiteindelijk vormt je vochtbalans immers de basis van je uithoudingsvermogen.

Zorg ervoor dat je voldoende water drinkt. In ieder geval elk half uur tot een uur (afhankelijk van de temperatuur en intensiviteit van de sportsessie), gedurende een korte pauze waarin je lichaam de vocht- én temperatuurbalans kan herstellen.

2. Drink sportdrank met elektrolyten

Door het hevige transpireren verlies je niet enkel vocht, maar ook belangrijke elektrolyten. De voornaamste elektrolyten die je op zo’n moment verliest zijn natrium en magnesium. Natrium en magnesium zorgen er onder andere voor dat je vocht beter vasthoudt en daardoor je vochtbalans eenvoudiger op peil blijft.

Om deze natrium- en magnesiumvoorraad op peil te houden, is het aan te raden om sportdrank met elektrolyten te drinken. Zulke sportdranken zijn te verkrijgen in vrijwel iedere sportvoeding webshop.

3. Voorkom opstandige darmen

Sporten bij warmte kan vervelende darmklachten opleveren. Dit heeft vaak van doen met verkeerde voeding. Met name voor duursporters is de inname van teveel suikers in combinatie met te weinig vocht en te weinig elektrolyten (ook wel ‘zouten’) een bijzonder slechte combinatie voor de darmen. Het gebrek aan vocht en elektrolyten zorgt er namelijk voor dat de darmen suikers slecht op kan nemen. Je lichaam verzet zich vervolgens hevig tegen de suikers die het binnenkrijgt.

Suikers zijn echter wel belangrijk voor het energielevel. Probeer daarom zowel suikers als vocht mét toegevoegde elektrolyten gefaseerd in te nemen.

Het perfecte lichaam

Klaar om het lichaam van je dromen te bouwen? Effectief je vetpercentage verlagen voor een strakker en mooier gevormd lichaam met meer definitie? Het is mogelijk.

Bekijk de top 10 boeken over fitness en conditie
Laad meer artikelen
Laad meer door Redactie
Laad meer in Artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

4 voordelen van trainen met een personal trainer

Als je sportieve doelen wilt bereiken, kun je zelf aan de slag gaan of de hulp inschakelen…